Zespół kreatywny

Kreatywny zespółSercem każdej udanej kampanii reklamowej jest koncept kreatywny, którego przygotowaniem zajmuje się zespół kreatywny.

Najlepsze zespoły są oryginalne i sprawne w generowaniu pomysłów. W ich pracy, nie chodzi tylko o wymyślenie czegoś nowatorskiego, lecz też o to, by takich pomysłu było jak najwięcej. Różne zespoły i osoby w tych zespołach, mają często swoje własne sposoby na generowanie pomysłów. To, co sprawdza się w jednym zespole, może nie sprawdzić się w innym.

Zespół kreatywny odpowiada za przygotowanie pomysłów reklamowych, na podstawie briefu kreatywnego, dostarczonego przez klienta. Tradycyjnie zespół składa się z art directora oraz copywritera. Art director to osoba zajmująca si wizualną stroną reklamy. Copywriter pisze hasła i teksty reklamowe, wchodzące w skład kampanii. Model taki powstał w latach sześćdziesiątych XX wieku, w nowojorskiej agencji Doyle Dane Bernbach i stał się standardem w przemyśle reklamy.

W nowoczesnej agencji reklamowej, członkowie zespołu kreatywnego, muszą być pomysłowi i rozwiązywać reklamowe problemy klienta. Można to osiągnąć, mając dokładne rozeznanie w kwestii zachowań konsumenckich i możliwości zastosowania wielu różnych kanałów medialnych, którymi można dotrzeć do wybranej grupy celowej.

Dziś tradycyjne role w zespole kreatywnym trochę się zacierają. Art director może wymyślać hasła reklamowe, a copywriter obrazy. Wszystko zmierza ku pomysłowości a nie podziałowi pracy. Gdy dana osoba wyróżnia się kreatywnością, automatycznie zajmuje miejsce, w którym można jej zdolności wykorzystać najefektywniej. Pracownicy również powinni dbać o swój ciągły rozwój, ponieważ ciągłe doskonalenie swoich umiejętności może przydać się w pracy wolnego strzelca.