Sztuczki i triki w reklamach

Chwyty wykorzystywane przez filmowców w spotach reklamowych są naprawdę coraz ciekawsze. Warto się im przyjrzeć. Na ten temat można by napisać niejedna pracę z psychologii, ponieważ specjaliści od reklamy nierzadko są absolwentami właśnie tego kierunku.

Muszą mieć pojecie o wpływaniu na drugiego człowieka, więc nieoceniona jest tu wiedza z psychologii społecznej, której przedmiotem jest zjawisko wpływu społecznego, czyli wpływania na ludzi za pośrednictwem tego, co znajduje się w ich otoczeniu.

Co takiego robią oni w tych reklamach, że im ulegamy? Sposobów jest wiele.

Pierwszy z nich to występowanie w reklamówkach znanych twarzy: prezenterów, aktorów, sportowców, muzyków. Wiadomo, że jeśli darzymy daną osobę sympatią, nabieramy jej również do prezentowanego produktu. Poza tym w świecie reklamy wszyscy są piękni i weseli: dzieci zawsze czyste, roześmiane, kobiety piękne, zadbane, mężczyźni przystojni i eleganccy. Nawet jeśli na początku obraz jest nieco inny, to na końcu reklamy się zmienia: oczywiście za sprawą promowanego produktu.

My zaczynamy z kolei przekładać tą reklamową bajkę na swoje życie, ponieważ wiele sytuacji jest bardzo codziennych, podobnych do naszych. Zaczynamy wierzyć, że reklamowane produkty naprawdę mogą polepszyć nasze życie i kupujemy je. Tak właśnie działają reklamowe spoty telewizyjne. Poza tym ludzie często nabierają się na inne reklamowe sztuczki: gratisy czy promocje. To wszystko brzmi bardzo atrakcyjnie, ale czasami trzeba przemyśleć taką kuszącą propozycję.