Marketing szeptany

Marketing szeptanyMarketing szeptany to jeden z najpopularniejszych i chyba najskuteczniejszych form reklamy w Internecie, ale działa także w "normalnym" życiu. Polega na przeróżnych działaniach, które wykorzystują sekwencję rekomendacji oraz plotki. Ta forma jest taka skuteczna, ponieważ w naturalny sposób o wiele bardziej jesteśmy w stanie uwierzyć w klasę produktów i usług rekomendowanych przez bliskie nam osoby, niż w reklamy w telewizji.

Istnieją wiele form marketingu szeptanego, ale najpopularniejsze z nich to: marketing wirusowy oraz buzz marketing

Ten pierwszy jest często spotykany w Internecie. Jest bardziej znany pod nazwą "viral marketing", a pojawia się on zazwyczaj na popularnych serwisach społecznościowych i wykorzystuje predyspozycje ludzi do przekazywania wszystkiego co jest ciekawe, zabawne i ogólnie czym warto się podzielić. Fachowcy od reklamy tylko inicjują cały proces- do nich należy przygotowanie chwytliwego materiału filmowego, obrazka czy też sloganu. Kiedy już ktoś się już zainteresuje, cały proces dopiero rusza do życia i rozpowszechniany jest przez duże ilości ludzi do swoich znajomych, zupełnie jak wirus. Dzięki temu cała reklama działa, jest wielki szum, większość osób kojarzy produkt, są zyski a wszystko to dzięki niewielkiemu nakładowi pracy, ludziom oraz serwisom społecznościowym.

Dzięki dobrze zrobionej kampanii reklamowej, która wykorzystuje ciekawy i zabawny materiał, zapoczątkuje wśród ludzi używanie w języku nowego sformułowania, dzięki czemu nasz produkt, jak i też wizerunek marki będzie znany wśród odbiorców. Mały nakład pracy, duży sukces. Należy pamiętać, że aby produkt oraz cała firma było rozpoznawalne trzeba zadbać o dobrą jakość usług i produktów. Zadowoleni konsumenci z całą pewnością będą dalej polecać markę i wyroby, tym samym umacniając prezentację i wizerunek firmy. W tej formie marketingu istnieje coś takiego jak Viral Spoof. To zasada która mówi o tym, że nie można zakazywać parodiowania reklam, nie ma takiej potrzeby, bo to tylko działa na korzyść marki. Należy pamiętać, że początkowy materiał zdobywa popularność dzięki wielu zmianom nanoszonych na niego.

Nazwa "buzz marketing" pochodzi z angielskiego, a słowo "buzz" oznacza brzęczenie pszczół lub szum. Wiąże się budowaniem zainteresowania ludzi wokół określonego produktu, marki, czy po prostu tematu. Zakłada, że oddziaływanie użytkowników i konsumentów usługi lub artykułu, sprzyjają wzmocnieniu nowatorskiemu przekazowi marketingowego. Termin buzz marketingu jest używany także w stosunku do urzeczywistnienia strategii, jak i też do jej efektu stworzonego przez grupę odbiorców. Buzz marketing został użyty mi. in. przed wprowadzeniem na rynek marek i produktów Pokémon, Harry Potter, Beanie Babies, Volkswagen New Beetle, lub też Blair Witch Project.

Nie należy mylić buzz marketingu z marketingiem wirusowym

Marketingiem szeptanym można określić wiele sytuacji z życia codziennego, których możemy nie być nawet świadomi, np.:

  • Aktorzy podający się za turystów, przekazują informacje o produkcie spotkanym przechodniom i robią nieoficjalną reklamę.
  • Wysłanie próbek, lub też całych produktów, które dopiero weszły na rynek osobom zainteresowanym produktem lub darmowym "agentom-wolontariuszom", którzy testują produkt, a następnie polecają ową rzecz swoim znajomym.
  • W zakładzie fryzjerskim w rozmowie podczas strzyżenia lub innej usługi fryzjerskiej, pojawi się temat o kolejnej linii preparatów do włosów.

Analiza marketingu szeptanego

Nabywcy produktów mogą popularyzować marki dzięki dyskusji na ich temat, pod warunkiem zachowania pewnych czynników społecznych, emocjonalnych oraz funkcjonalnych. Liczne analizy udowodniły kilka cech marki, które wzmagają marketing szeptany:

Czynniki uczuciowe - odnoszą się do wymiany wrażeń w temacie różnych marek:

  • satysfakcja nabywców
  • podekscytowanie
  • oddanie

Czynniki funkcjonalne - odnoszą się do rozpowszechniania informacji:

  • typ usługi lub artykułu
  • długość czasu marki w gospodarce
  • pojęcie na temat marki
  • jasność świadczonych wiadomości o produkcie

Czynniki mieszane:

  • postrzegane niebezpieczeństwo

Czynniki społeczne - dotyczą komunikacji publicznej tj. pociąg do przedstawienia swojej oryginalności oraz udziału w społeczności:

  • dysproporcja w ilości produktu - by ukazać swoją unikalność społeczną
  • klasa
  • pozycja marki w gronie dużej ilości odbiorców
  • ekskluzywność - by pokazać swój status społeczny
  • zauważalność

Inne rodzaje marketingu szeptanego:

  • Casual marketing - reklamowanie równolegle przy pomocy jednej usługi lub produktu kolejnych, które nie są związane z priorytetowym zadaniem promocji
  • Community marketing - prowadzenie niewielkich społeczności, których zadaniem będzie dzielenie się zainteresowaniami na temat danej marki np. forum internetowe lub fanklub
  • Brand blogging - prowadzenie blogów i udział w sferze blogowej
  • Cause marketing - umacnianie kwestii publicznych, w celu zdobycia wsparcia i szacunku osób, które traktują podane zdarzenie za znaczące
  • Trendsetting - propagowanie trendu na poszczególne produkty lub marki, przez zatrudnioną osobistość jej własną osobą, dzięki wywołaniu ochoty wzorowaniu się na niej poprzez gadżety, ubiór lub styl życia w otoczeniu innych ludzi
  • Product seeding - pozostawienie produktu wśród wpływowych jednostek np. bloggerów, które rozpoczną modę na ten artykuł.